: : : Skrivarkalendern 2008 : : :
StartsidaFörbeställ skrivarkalendernPressArtiklarDebattforumLänkarTipsa en vän! September 10 2010 09:01:15
Navigation
Startsida
Förbeställ skrivarkalendern
Press
Artiklar
FAQ
Debattforum
Kontakt
Länkar
Sök
Tipsa en vän!
Aktuella tävlingar på Skrivarkalendern.se
Nyaste artiklar
Mikael Fant om att d...
>> LadyM skriver dagbok
Hösthaikutävlingen -...
Hundringen - vinnare
Brevet - Vinnare
Senaste debatter
Nyaste debatter
Skrivarkurs deltid d...
Prosadikter
Peter Pohls Janne mi...
Vad gör man med allt?
Mitt skrivar- och lä...
Populäraste debatter
Att själv skriva ... [85]
Det här läser jag... [67]
Tips om poeter oc... [27]
Medlemmarnas egna... [17]
För- och nackdela... [16]
Radio
Välj kanal från listan
och klicka på Spela

Gå till ämne
: : : Skrivarkalendern 2008 : : : | Skrivarkurser, nätverk, anlita lektör | Gå på kurs
Författare För- och nackdelar med utbildning??
Lena Livslustigt
Användare

Användares avatar

Hemort: Höganäs
Registrerad: 11.01.07
Publicerat datum: 28-03-2007 13:43
Jag har funderat mycket på olika skrivarkurser, och upptäckte nyligen att det finns en författarutbildning i Lund (nära mig). Frågan är bara om man lär sig mest av en utbildning, eller av att helt enkelt skriva, skriva, skriva...?
Anledningen till att jag tvekar är att när jag gick min yrkesutbildning (inget skrivande) - för måånga år sen - var det så viktigt att vi lärde oss att tänka kritiskt, och det blev liksom FÖR bra. Allt skulle kritiseras och ifrågasättas in i minsta detalj.
Jag har inga större problem att ta och ge konstruktiv kritik. Problemet är snarare att jag är FÖR bra på att ge mig själv kritik. Resultatet har hittills blivit att jag nästan slutat med alla skapande aktiviteter jag tidigare höll på med. Jag försöker komma igång igen, eftersom jag egentligen tycker att det är så himla kul, och för att jag dessutom mår bra av det. Skrivandet går redan bättre - bara för att jag kommit igång lite här. Att då kasta sig in i en kurs/utbildning är jag rädd kan få motsatt effekt så att allting låser sig igen.

Erfarenheter och åsikter tas tacksamt emot!smiley
Redigerat av Lena Livslustigt datum: 28-03-2007 14:13
www.livslustigt.com Skicka privat meddelande
Författare RE: För- och nackdelar med utbildning??
Malin W
Användare

Hemort: Lappland
Registrerad: 07.03.07
Publicerat datum: 28-03-2007 13:56
Hej Lena!

Toppenbra fråga!
Jag har själv aldrig gått någon skrivarkurs och känner en enorm längtan efter att gå en. Samtidigt kostar de väldigt mycket (jag bor i södra Lappland, så bara resan gräver ett stort hål i semesterbudgeten). smiley

Jag funderar därför på om det är "värt" pengarna.

Såg härom dagen att Ann Ljugberg även fungerar som skrivarcoach och det är en variant som jag funderar på. Kanske något även för dig?
/ Malin W
Skicka privat meddelande
Sajtmamman
Superadministratör

Användares avatar

Hemort: Stockholm
Registrerad: 18.01.06
Publicerat datum: 28-03-2007 14:28
Jag tror att det är viktigt att känna efter vad man har för behov. Hur mycket är man beredd att betala? Vad har man för mål med sitt skrivande? Vill man skriva ROMANEN och satsa på att bli publicerad? Vill man få en nystart, en inspirationskick eller kanske jobba med ett specifikt skrivprojekt? Vilken sorts kritik vill man ha? Är man beredd att ge andra kritik? Om inte är en skrivarcoach som ägnar sig enbart åt en själv är en bra idé.

Vissa menar att man inte kan lära sig att bli författare, att skrivarkurser är detsamma som att kasta pengarna i sjön. Varför inte jämföra skrivandet med måleri? Det är helt okej att gå en kurs i akvarellmålning en sommar, eller satsa flera år på konstakademiska studier. Vad är skillnaden?

Jag ska höra med Elisabet Norin på Sörängens Folkhögskola i Nässjö om hon vill berätta lite om den distansutbildningen hon håller i.
Skicka privat meddelande
Lena Livslustigt
Användare

Användares avatar

Publicerat datum: 28-03-2007 23:25
Jag tänker inte så mycket på om det är värt pengarna - det finns alternativ som inte behöver vara så dyra.
Jag är dessutom övertygad om att man kan lära sig mycket, och att det skulle kunna bli den inspirationskick jag behöver.

Det jag är rädd för är nog mest att det ska göra "mer skada än nytta", och där tänker jag likadant med måleri. Jag ritade och målade "alltid" förut, men har aldrig vågat gå nån kurs av samma anledning.

Gothique
Användare

Användares avatar

Hemort: Halmstad
Publicerat datum: 28-03-2007 23:38
Är det Författarskolan på Lunds universitet du menar, Lena? För den har jag själv gått, och berättar gärna allt du vill veta om den.
Den var rätt tuff, det krävdes en hel del arbete, både med skrivandet och annat, så jag tror att man måste vara väldigt motiverad för att orka gå den. Men de har många bra lärare, och man lär sig massor.

http://gothique.blogg.se
http://www.rumforord.3w.se
http://www.angelfire.com/freak/gothique Skicka privat meddelande
Elinor
Användare

Hemort: Jönköping
Registrerad: 01.02.07
Publicerat datum: 29-03-2007 10:22
Hej, Lena och ni andra!

Jag jobbar som skrivarpedagog på Skrivarlinjen på distans på Sörängens folkhögskola och tycker det är intressanta frågor du tar upp här, Lena!

Hur värnar man om sin lilla nyfödda skrivlust?

Det är viktigt - jag tycker du tänker rätt, även om jag anar en sträng uggla på din axel också - den som säger att "Nähä du, du ska inte tro att det här duger!" Jag vet. Han har suttit på min också.

Men för att bena i frågan om skrivarkurs eller inte, så tror jag inte att det passar alla, att det helt enkelt inte behövs för alla. Man har redan ett utvecklat tänkande runt skrivandet, kanske en omgivning där det och litteratur diskuteras, man vet hur man fungerar och man har tid att sätta av (och kanske pengar) en period för att skriva sin roman eller diktsamling eller vad det nu är.

Men om man nu inte har det - men väl en brinnande längtan? En lång skrivarkurs kan vara en möjlighet att reservera tid. Ett år eller två, där man på heltid är en skrivande person (och ordnar sin försörjning med studiemedel). Ett sammanhang där man får umgås med andra som är lika nördiga som man själv är. Där man får handledning av en god pedagog. Då kan skrivarkursen vara en möjlighet.

Men jag tror också att det är viktigt att ta reda på vad det är för kurs. Som AC skrev så finns det ju en lång tradition med andra estetiska kurser som måleri och precis som med dem så finns det allt från helg- och veckokurser till flera år långa kurser.

Vad man vill ha ut av den är också viktigt. Ta reda på så mycket som möjligt om kursen och om ledaren. Är det en inspirationskurs där man leker med kreativiteten? En kurs där man får pröva att skriva olika genrer? Eller en kurs där man får obruten tid att arbeta med sitt stora projekt? Ingår textrespons i kursen? Vad har ledaren för syn på kritik och vilka metoder används?

Det finns en förödande kritik i paritet med Idoljuryns värderande.

Det finns också en kritik som lägger texten på bordet som ett nyfött barn och säger "Så vad kan vi nu gemensamt säga för att den här ungen ska växa sig stark och frisk?"

Det är så lätt att racka ned, att kritisera till döds. Svårare - och underbarare - att ge konstruktiv och god respons, att lära sig läsa med hjärtat.

Lycka till, Lena, hoppas du hittar din väg med skrivandet.

Elisabet Norin
Skicka privat meddelande
Elinor
Användare

Publicerat datum: 29-03-2007 14:16
Jag tror på ditt motto där! Och att man ska tåla att vara ensam med sig själv också... smiley
Skicka privat meddelande
Lena Livslustigt
Användare

Användares avatar

Publicerat datum: 29-03-2007 16:06
Gothique:
Ja, det var Författarskolan på Lunds Universitet jag menade.

Elinor:
TACK för ett långt och givande svar!
Den där ugglan på axeln… du anar inte! Frågan är om den låter sig skrämmas av en kurs!? Jag vet ju precis vad jag VILL skriva (till att börja med i alla fall), så det jag behöver mest är nog hjälp att vräka den där ugglan, och det gör jag kanske bäst genom att ignorera den och ”bara” skriva på.
Handledning har jag ev. möjlighet att få.
Tid har jag eftersom jag är arbetslös, men det är svårt att TA sig tid när man ständigt har den där blåslampan efter sig att man ”borde” söka jobb istället för att sitta här och skriva. Det stjäl både koncentration och inspiration.
Så vad väntar jag på!?!?
Jag tror att jag i första hand behöver lugn och ro och självdisciplin.
Därefter gärna kritik, men inte á la Idoljuryn, utan mera: ”Har du tänkt på att det kanske skulle bli bättre om du gjorde så här istället…. ”

Ninna:
Rädd för tystnaden och ensamheten är jag definitivt INTE. Det är just där min historia/historier också finns. Och det är både spännande och lite skrämmande på samma gång.

Hmm, ni har helt klart gett mig en del att tänka på...

Jag kan! Jag kan! Jag kan! Jag kan! Jag kan! Jag kan! Kan jag??
Lena Livslustigt
Användare

Användares avatar

Publicerat datum: 29-03-2007 19:41
smiley
Elinor
Användare

Publicerat datum: 03-04-2007 07:49
Lena Livslustigt skrev: "så det jag behöver mest är nog hjälp att vräka den där ugglan, och det gör jag kanske bäst genom att ignorera den och ”bara” skriva på."

Ja, jag skulle ordinera en kur/kurs med lust att skriva, där man leker och skriver och läser (högt) och skrattar och inte kommenterar texterna alls, utom med applådåskor, som en sorts skaka-ugglan-av-axeln-inledning. För att därefter i lugn och ro sjunka ner med papper, penna, dator och sitt själv och börja skriva! smiley

Ha en fin dag,
Elisabet
Redigerat av Sajtmamman datum: 03-04-2007 09:16
Skicka privat meddelande
Gothique
Användare

Användares avatar

Hemort: Halmstad
Publicerat datum: 03-04-2007 13:28
Studieförbunden har ofta skrivarkurser på olika nivåer, med 3 till 10 träffar på en kurs. Det kanske är bra om man vill prova på först, innan man väljer att gå en lång kurs. Grundstrukturerna på skrivarkurser brukar vara de samma, oavsett nivå.

http://gothique.blogg.se
http://www.rumforord.3w.se
http://www.angelfire.com/freak/gothique Skicka privat meddelande
Kine
Användare

Hemort: Sherwood
Registrerad: 27.02.07
Publicerat datum: 14-05-2007 20:32
Distanskurs är inte så dumt... Men det gäller ju att man har självdisciplin... faktiskt varje dag (å det är inte så lätt alla gånger). Deltog själv i en distanskurs för Johanna på Falkens författarskola och det kan jag varmt rekommendera. Sen bidde det inget med min fortsättning... självdisciplinen var inte tillräckligt sträng..
Ett annat tips är att ha en vän som man kan träffa lite då och då och hitta på skrivaruppdrag åt varandra om man sätter sig på ett café i några timmar. (Läste till min stora glädje att det är precis det Viveca Lärn gör emellanåt... spionerar... smiley)
Hur som helst... ugglan kommer att finnas där... därför är det gott med en vän också som odelat tycker om en och det man skriver... till en början.. men som också kommer med förslag om man nu vill göra nåt vidare... men att skriva och hitta på uppdrag till varandra gör allt så himla roligt...
Och gällande ugglan och självdisciplin... där lider jag fortfarande av för mycket och för lite... än..
smiley

Livet är inte de dagar som gått,
utan de dagar man minns
ciacu@hotmail.com Skicka privat meddelande
vee
Användare

Hemort: Hälsingland
Registrerad: 07.11.07
Publicerat datum: 01-01-2008 13:55
Jag har läst en 20p högskolekurs i creative writing och går nu kursen på sörängens folkhögskola. Jag har nog inget sug efter att publiceras men det har blivit mitt eget rum där jag följer både min egen och andras utveckling. Jag är en av få poeter bland en massa prosaförfattare. Att gå en skrivarkurs är som att gå en ridkurs för motionens skull. Övning ger färdighet och att få vägledning, i form av handledare och kursare som läser, öppnar ens ögon för det man är blind för.
darablue@hotmail.com vee.blogg.se Skicka privat meddelande
achris
Användare

Hemort: Västra Götaland
Registrerad: 30.12.06
Publicerat datum: 01-01-2008 16:39
vee!

Härligt att det finns fler som gillar poesi!
Du kan väl skriva och delge nåt du skriver/skrivit till oss andra här på Skrivarkalendern!
Eller ge oss nån skrividé...
Eller ge nåt poettips...
(se Debattforum - Poesi - Tips om.../Att själv skriva...)

...
Redigerat av achris datum: 01-01-2008 16:40
Skicka privat meddelande
vee
Användare

Publicerat datum: 04-01-2008 23:03
achris,
Jag har inga direkta ideer om övningar. De kurser jag gått har varit fria från sånt och jag har bara skrivit på i glatt humör och fått respons. En konkret övning jag fick av en poet i USA var att översätta svenska poeter (jag valde Tranströmer) till engelska för att hitta uttrycken i ett för mig främmande språk. DET var kul!
achris
Användare

Hemort: Västra Götaland
Registrerad: 30.12.06
Publicerat datum: 05-01-2008 11:23
vee!
Kul idé men ganska svårt, kan jag tro!
Jag har varit med om motsatsen. Vi var en grupp där var och en skulle tolka en engelsk dikt till svenska.
Märkligt med skillnaderna som uppstod. Kanske detta skulle vara något att ta upp på "Poesi" i Debattforumet här.
Har du alltså en engelskspråkig kontakt, från vilken vi kanske skulle kunna få ta del av en oöversatt dikt?
Då kunde den läggas in på "Debattforum - Poesi - Att själv skriva dikt - övningar och idéer".
Kan du i så fall tänka dej att göra det? Vore finemang!

...
Redigerat av achris datum: 05-01-2008 11:23
Skicka privat meddelande
vee
Användare

Publicerat datum: 05-01-2008 16:57
achris,

Nej, jag hade henne som on line teacher på en högskolekurs. Men det är väl bara att plocka en poet, man kan välja en favorit och en dikt som man tror man kan lyckas med.
En annan grej är att ta första raden på en dikt och skriva egen fortsättning. Det blir ett bra sätt att komma igång.
Vee smiley
Gå till Forum:
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Är du inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

achris
18/07/2010 08:20
Här är spökaktigt tomt, Eva M! Buuääääh!

Eva M
10/07/2010 10:34
igen

Eva M
10/07/2010 10:33
Hej prövar skriva lite igen.

Eva M
10/07/2010 10:31
Hej. Nu har jag lyckats logga in igen bra. Jag har varit föräldrarledig o jobbat halvid så då försvann lite tid. Nu kommer nästa barn om några vec´kor o då ska vi ner t författarcensurlandet Kina. De

Sune
14/05/2010 10:34
Mitt användarnam och lösenord låg kvar. bokmärker och kommer tillbaka.

Ann Ljungberg
04/01/2010 19:07
Hejhej! Det är rätt många som reggat sig på nya sidan nu! maila mig så försöker jag hjälpa till! ann (@) alfbok.se.

imse
03/01/2010 19:40
Suck, det funkade inte för mej heller. men det verkar vara en spännande sida!

Lena Livslustigt
01/01/2010 14:33
Inte jag heller! Får väl stanna kvar här... Hej alla förresten!!! :-)

Jojjon
01/01/2010 13:19
Men alltså, jag kan inte registrera mig på den nya sidan, det funkar inte! O_o

Ann Ljungberg
01/01/2010 11:02
Nu kan du komma till nya sajten genom att skriva www.skrivarkalendern.se

Arkiv Klotterplanket
Omröstning
Vad passar bäst in på dig?

Jag skriver varje dag

Jag skriver nån gång i veckan

Jag skriver när andan faller på

Jag skriver intensivt en period, sedan uppehåll

Jag har aldrig tid att skriva

Du måste logga in för att kunna rösta.
Varken bilder eller texter på www.skrivarkalendern.se får kopieras eller användas utan tillstånd © Write for shore 2006